de Marius Serban

TVA la incasare ma ajuta sau nu?

Articol publicat in 2014. Atentie, e posibil ca intre timp legea sa se fi modificat!

Discutam cu un prieten care are o firma, despre faptul ca, de cand au bagat astia regula asta noua cu tva la incasare, ii este mai greu decat inainte. Imi spunea ca nu intelege de ce pentru ca el credea ca e cel mai corect sa platesti TVA-ul daca ai incasat si ca sistemul la incasare il va ajuta. Cu toate astea nu ii mergea mai bine ci parca mai rau si nu stia daca e din cauza noului TVA sau pentru ca face el ceva gresit. Si in final ma intreba daca sa revina pe sistemul de mai inainte, la facturare, sau sa ramana pe tva la incasare.

Cuprins

Ce inseamna TVA la incasare?
Cine poate alege TVA la incasare?
Cum ma afecteaza TVA la incasare?
Cum imi afecteaza TVA la incasare banii firmei?
De ce ar renunta clientii la firma mea daca aleg TVA la incasare?
Cum decid daca aleg TVA la incasare?

Am sa explic mai departe ce i-am explicat si lui despre TVA-ul la incasare, cum s-a lamurit el de cum functioneaza acest sistem nou si cum ar trebui sa faca el astel incat sa obtina maxim de avantaj. Lucrurile nu au mers usor dar nici greu pentru ca persoana in cauza avea cunostinte de baza despre TVA si mai ales intelegea ce inseamna TVA colectat, TVA deductibil, TVA de plata si TVA de recuperat. Inutil sa mai spun ca stia foarte bine ce inseamna o factura, la ce serveste aceasta si cum se poate plati. Lesne de inteles ca daca se doreste sa intelegem despre ce e vorba mai departe trebuie sa stapanim aceste cunostinte.

Ce inseamna TVA la incasare?

Insa, chiar daca pare banal, as dori sa lamurim din start ce inseamna TVA la incasare si TVA la facturare.

TVA-ul la incasare inseamna sa colectezi sau deduci TVA-ul cand iti sunt platite sau cand iti platesti facturile. Cand ai incasat o factura inseamna ca ai colectat tva-ul aferent. Daca ai platit o factura inseamna ca tva-ul pe care l-ai platit poti sa il deduci. Mai pe scurt cand incasezi colectezi, cand platesti deduci. Colectarea si deducerea sunt strict legate de miscarea banilor.
TVA-ul la facturare inseamna colectezi sau deduci tva-ul in functie de cum emiti sau primesti o factura. In momentul in care ai emis o factura insemna ca ai colectat tva (asa se considera, chiar daca nu ai luat banii). Poti sa nu o mai incasezi deloc, tva-ul tot colectat se considera. In momentul in care ai acceptat o factura poti sa deduci, chiar daca o platesti mai devreme, mai tarziu sau niciodata.  Colectarea si deducerea sunt strict legate de de momentul in care se transfera proprietatea bunurilor adica de data facturilor.
Diferenta esentiala intre TVA-ul la incasare si TVA-ul la facturare este data de momentul in care TVA-ul se colecteaza sau se deduce. In cazul TVA-ului la incasare acest moment este reprezentat de momentul miscarii banilor iar in cel al TVA-ului la facturare este reprezentat de momentul transferului de proprietate.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Inapoi la cuprins

Cine poate alege TVA la incasare?

Bun, avem aceste doua tipuri de TVA insa se pune intrebarea daca oricine poate sa aleaga intre aceste doua variante. Pentru ca treaba asta cu alesul intre TVA la incasare sau la facturare nu este disponibila oricui. Ca sa poti alege trebuie sa fii, desigur, platitor de tva. Si, in plus, mai trebuie sa indeplinesti urmatoarele conditii:

  • Sa ai cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 RON
  • Sa nu fii in primul an de activitate

Inapoi la cuprins

Cum ma afecteaza TVA la incasare?

Acum ca stim care sunt conditiile de indeplinit ca sa putem alege trebuie sa vedem si cum facem aceasta alegere. Mai intai trebuie sa intelegem cum anume ne afecteaza aceasta alegere. Ce castigam si ce pierdem?Apoi trebuie sa cuntificam fiecare castig sau pierdere si sa vedem care este suma lor. Iesim la final pe plus sau pe minus? Apoi mai sunt si alte lucruri pe care ar trebui sa le luam in considerare chiar daca nu le putem exprima in bani? Avand rezultatul alegerii precum si ceilalti factori ar trebui sa putem lua o decizie.

Pentru inceput sa vedem cum ne afecteaza aceasta alegere. Din cazurile cu care m-am intalnit eu am constat ca aceasta decizie te poate afecta in doua mari moduri . Si anume:

  • La bani. Cei pe care ii folosesti zi de zi pentru derularea activitatii .Este posibil ca datorita unei alegeri gresite sa platesti mai repede la stat TVA-ul. S-ar putea sa recurgi la diverse metode pentru a compensa acesta lipsa de bani: fie folosesti o linie de credit, fie platesti mai tarziu la furnizori si la stat sau te rogi de clienti sa iti plateasca mai repede. Sau vii cu bani de acasa. Oricare varianta ar fi ai costuri in plus.
  • La clienti. Datorita deciziei tale este posibil ca unii din clientii tai sa fie afectati in lichiditate iar unii dintre ei sa decida sa renunte sa mai lucreze cu tine si sa aleaga alti furnizori. Si asta se simte direct in profit. Care este mai mic.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Inapoi la cuprins

Cum imi afecteaza TVA la incasare banii firmei?

Sa vedem cum suntem afectati la bani. Aceasta alegere va schimba evenimentul care genereaza TVA-ul colectat sau de recuperat din momentul intocmirii/primirii facturii in momentul incasarii/platii datoriei. Devine asadar foarte important intervalul de timp care ne este acordat de furnizor pentru plata unei facturi (adica durata de timp intre primirea facturii si plata ei) precum si intervalul de timp pe care il acordam noi clientilor pentru incasarea unei facturi (adica durata de timp intre intocmirea facturii si incasarea ei).

Voi examina separat relatia cu furnizorul precum si cea cu clientul. Ba mai mult, relatia cu clientul o voi separa in doua, partea de cost si partea de adaos comercial.  Iar in final voi incerca sa cuantific acest castig (sau pierdere). Veti vedea de ce separ partea de cost si cea de adaos, devine mai usor de inteles la calculul castigului sau pierderii finale.

Relatia cu furnizorul.Presupunem ca avem un furnizor care:

  • ne vinde bunuri in valoare de 100 RON
  • aplica cota de TVA standard de 24%. Adica TVA-ul este 24 RON iar valoarea facturii este 124. RON
  • ne factureaza in prima zi a lunii
  • ne acorda de 30 de zile sa platim (deci platim pe 1 a lunii urmatoare)
  • TVA-ul se plateste lunar, pe data de 25 ale lunii

Pentru usurinta exercitiului voi considera toate lunile sunt egale si au 30 de zile.

Sa ne imaginam pe o axa a timpului operatiunile cu furnizorul.  Schematic ar arata asa:

TVA incasare facturare - furnizor factura si plata

Operatiuni cu furnizorul. Acesta ne emite factura pe care o platim dupa o luna

Sa calculam. Situatia TVA-ului se prezinta dupa cum urmeaza:

TVA incasare facturare - furnizor calcul TVA

Momentul deducerii TVA pentru factura primita si platita furnizorului atat pentru TVA la incasare cat si pentru TVA la facturare

Si acum banii. Sumele sunt cu plus pentru ca sunt intrari de bani.Situatia incasarilor si platilor se prezinta asa:

TVA incasare facturare - furnizor plata recuperare TVA

Datele la care recuperam TVA-ul ata la incasare cat si la facturare pentru o factura platita la furnizor

Vedem asadar ca banii de TVA sunt recuperati mai repede cu o luna in cazul optiunii TVA la facturare comparativ cu optiunea TVA la incasare.

Concluzie: TVA la incasare este mai dezavantajos decat TVA la facturare in cazul creditului primit de la furnizor.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

 

Relatia cu clientul, partea de cost. Asadar avem un client caruia:

  • ii vindem bunuri in valoare de 100 RON
  • ii aplicam cota de TVA standard de 24%. Adica TVA-ul este 24 RON iar valoarea facturii este 124 RON
  • ii facturam in prima zi a lunii
  • ii oferim credit commercial de 30 de zile (deci ne plateste pe 1 a lunii urmatoare)
  • TVA-ul se plateste lunar pe data de 25 ale lunii

Pentru usurinta exercitiului voi considera toate lunile sunt egale si au 30 de zile.

Schematic, operatiunile cu clientul arata asa:

TVA incasare facturare - client factura si incasare

Operatiuni cu clientul. Acestuia ii emitem factura pe care ne- o plateste dupa o luna

Dupa calcule, situatia TVA-ului arata dupa cum urmeaza:

TVA incasare facturare - client calcul TVA

Momentul platii TVA pentru factura emisa si platita de client atat pentru TVA la incasare cat si pentru TVA la facturare

Sumele sunt cu minus pentru ca e vorba de plata deci iesire de bani.Situatia incasarilor si platilor se prezinta asa:

TVA incasare facturare - client plata recuperare TVA

Datele la care platim TVA-ul atat la incasare cat si la facturare pentru o factura platita de client

Vedem asadar ca banii de TVA sunt platiti mai repede cu o luna in cazul optiunii TVA la facturare comparativ cu optiunea TVA la incasare.

 

Adaosul comercial

Adaosul comercial este similar cu creditul oferit clientului – partea de cost.

Pastram aceleasi ipoteze ca la creditul commercial oferit clientului, singura diferenta fiind ca practicam un adaos commercial de 100%.

Situatia incasarilor si platilor se prezinta dupa cum urmeaza:

 

TVA incasare facturare - client plata recuperare TVA - Adaos

Datele la care platim TVA-ul atat la incasare cat si la facturare pentru o factura platita de client

Acelasi lucru ca la partea de cost:  banii de TVA sunt platiti mai repede cu o luna in cazul optiunii TVA la facturare comparativ cu optiunea TVA la incasare.

Concluzie: TVA la incasare este mai avantajos decat TVA la facturare in cazul creditului oferit unui client.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

 

Acum sa punem totul la un loc.

TVA incasare facturare - total incasari si plati

TVA-ul din relatiile cu furnizorul si clientul puse la un loc.

Observam ca:

In cazul in care adaosul comercial este 0%:

  • daca termenul de incasare a clientilor este mai mare decat termenul de plata a furnizorilor atunci TVA la incasare este mai avantajos.
  • daca termenul de incasare a clientilor este egal cu termenul de plata a furnizorilor atunci nu mai are importanta ce alegem.
  • daca termenul de incasare a clientilor este mai mic decat termenul de plata a furnizorilor atunci TVA la facturare este mai avantajos.

In cazul in care adaosul comercial este mai mare ca 0%:

  • daca termenul de incasare a clientilor este mai mare decat termenul de plata a furnizorilor atunci TVA la incasare este mai avantajos.
  • daca termenul de incasare a clientilor este egal cu termenul de plata a furnizorilor atunci TVA la incasare este mai avantajos.
  • daca termenul de incasare a clientilor este mai mic decat termenul de plata a furnizorilor atunci depinde marimea adaosului comercial. Iata motivul pentru care am ales sa impart clientul in doua – cost si adaos comercial

Concluzie: Daca ai adaos comercial foarte mare poate fi mai avantajos TVA-ul la incasare chiar daca incasezi mai repede decat platesti. Punctul in care alegerea devine indiferenta ar fi cel in care: (cost+adaos)*durata de incasare = cost*durata de plata. Sau altfel spus procent adaos > durata de plata/durata de incasare – 1.

Si acum sa vedem castigul sau pierderea pentru ca avem mai multi sau mai putini bani la dispozitie:

+ Castigul/Pierderea din creditul acordat la client

- Castigul/Pierderea din creditul primit de la furnizor

_____________________________________

= Castigul/pierderea din bani

Atentie mare la ipotezele luate in calcul:

  • ca TVA se plateste lunar
  • ca avem de unde deduce TVA sau ca il putem recupera
  • ca avem acelasi cost de penalizare si pentru facturi primate cat si cele incasate

Daca una din aceste ipoteze nu este valida calculele trebuie refacute

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Inapoi la cuprins

De ce ar renunta clientii la firma mea daca aleg TVA la incasare?

Haideti sa vedem acum cum suntem afectati la clienti. Spuneam mai sus ca este posibil ca, datorita deciziei pe care o luam referitor la TVA la incasare sau la facturare, clientul sa alega sa lucreze cu altcineva. Dar care este decizia care l-ar putea afecta pe client si mai ales ce anume mai exact il face pe client sa renunte?

Sa vedem la ce decizie este clientul afectat. Presupunand ca si furnizorul si clientul au de ales intre TVA-ul la incasare si cel la facturare avem patru posibilitati:

  • furnizorul aplica TVA la facturare iar clientul TVA la facturare. Clientul nu e afectat pentru ca sunt pe acelasi sistem
  • furnizorul aplica TVA la incasare iar clientul TVA la incasare. Din nou, clientul nu e afectat pentru ca sunt pe acelasi sistem
  • furnizorul aplica TVA la facturare iar clientul TVA la incasare. Clientul nu e afectat pentru ca incasarea primeaza in fata facturarii
  • furnizorul aplica TVA la incasare iar clientul TVA la facturare. Ei, aici e clientul afectat. Pentru ca un client nu poate deduce TVA-ul decat in momentul in care el devine colectat de furnizorul sau.

Cum anume este afectat clientul?Haideti sa facem un calcul atat pentru cazul in care furnizorul aplica TVA la facturare cat si pentru cazul in care aplica TVA la incasare. Apoi sa punem cele doua cazuri la un loc si sa vedem care sunt diferentele,

Sa facem intai calculele de TVA. Presupunem ca avem:

Un furnizor:

  • care este platitor de TVA
  • aplica cota de 24% pentru TVA
  • emite o factura catre client de 124 RON
  • factura este emisa pe intai a lunii si are termen de plata de 1 luna

Un client care:

  • care este platitor de tva
  • aplica cota de 24% pentru TVA
  • primeste doua facturi (!), fiecare de 124 RON, una de la furnizorul de mai sus, cealalta de la allt furnizor
  • facturile sunt emise pe intai a primei luni si au termen de plata de 1 luna

Va intrebati de ce am pus doua facturi la client. Pentru ca veti putea face o comparatie intre doi furnizori care aplica unul TVA-ul la incasare celalalt la facturare.Acest lucru va deveni foarte clar cand vom urmari miscarile de bani.Iata si o reprezentare grafica:

TVA incasare facturare - furnizor si client - facturi si plati

Facturi emise si primite cu platile aferente atat la furnizor cat si la client

Caz 1.Situatia TVA-ului pentru cei doi se prezinta in felul urmator atunci cand:

  • furnizorul aplica TVA la facturare
  • clientul aplica TVA la facturare
TVA incasare facturare - furnizor si client - facturare facturare

TVA incasare facturare – furnizor si client – ambii aplica TVA la facturare

Caz 2.De asemenea situatia TVA-ului se prezinta in felul urmator cand:

  • furnizorul aplica TVA la incasare
  • clientul aplica TVA la facturare
TVA incasare facturare - furnizor si client - facturare incasare

TVA la incasare sau facturare – furnizor si client – primul aplica TVA la incasare iar al doilea TVA la facturare

 

Pentru ambele situatii miscarile de numerar se prezinta ca in schema de mai jos. Sa observam cu atentie diferentele.

TVA incasare facturare - furnizor si client - incasari si plati

Incasarile si platile pentru TVA la furnizor si la client pentru ambele cazuri: primul cand ambii aplica TVA la incasare si al doilea cand primul aplica TVA la incasare si al doilea aplica TVA la facturare

 

Concluzii:

  • TVA la incasare este avantajos pentru furnizor care primeste o luna credit pentru TVA
  • TVA la incasare este dezavantajos pentru client care pierde o luna credit pentru TVA

Practic furnizorul “forteaza”, prin decizia sa, clientul sa ii cedeze o luna de credit pentru TVA.Clientul poate sa scape de aceasta fortare daca schimba furnizorul care aplica TVA la incasare cu unul care aplica TVA la facturare. Un caz elocvent pentru aceasta speta gasiti aici.

In acest caz furnizorul pierde clientul si potentialul profit facut de pe urma lui. Altfel spus in urma deciziei avem:

Castig/Pierdere din clienti = Vanzari castigate/pierdute*marja de castig

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Inapoi la cuprins

Cum decid daca aleg TVA la incasare?

Am ajuns foarte aproape de momentul deciziei. Spuneam mai sus ca trebuie sa vedem daca iesim pe plus sau pe minus si daca mai sunt factori care trebuie luati in calcul.

Ca sa vedem daca iesim pe plus adunam:

+ Castig/Pierdere din bani

+ Castig/Pierdere din clienti

____________________

= Castig/Pierdere din decizie

Alti factori care ar trebui luati in calcul:

  • lichiditatea. Daca ai cum sa acoperi golul de lichiditate in urma acestei decizii, chiar si cu costuri atunci e in regula. Daca insa nu ai aceasta alternativa costurile ar putea fi mai mari decat anticipezi
  • realismul prognozelor. Toate aceste calcule se bazeaza pe faptul ca sunt foarte probabil sa se indeplineasca. Insa daca realitatea va fi sensibil diferita fata de prognoze e foarte probabil ca decizia ce pare una buna sa devina o decizie proasta. Mai concret
    • volumele de vanzari ar putea sa nu fie cele prognozate
    • preturile de vanzare si de cumparare ar putea sa fie altele
  • ipotezele luate in considerare. Unele nu sunt chiar ca cele luate de mine in calcul. Si anume:
    • TVA-ul ar putea fi depus la trei luni si nu lunar. In fapt cei mai multi depun la trei luni si nu la o luna
    • Nu toti partenerii de afaceri platesc TVA. Unii mai sunt si neplatitori. In cazul acesta trebuie luati in calcul doar cei platitori
    • Nu toti partenerii de afaceri au cota standard de TVA. Si nu e neaparat ca toate produsele aceluiasi furnizor sa aiba aceeasi cota de TVA.
    • Termenele de plata oferite de furnizori. Politica lor de creditare s-ar putea schimba

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Inapoi la cuprins

Probabil ca sunteti curiosi sa aflati cum s-a rezolvat dilema prietenului de care va vorbeam la inceput. Lui ii mergea intr-adevar mai prost insa avea de a face cu o combinatie de factori (asa se intampla cel mai des in realitate). Insa tot adevarat e ca TVA-ul la incasare il dezavantaja. Avand o afacere in care lua marfa la termen (de la un furnizor, destul de generos cu termenul de incasare) si vindea cu banii jos e lesne de inteles.

Cam asta a fost tot. Sper ca informatiile de mai sus v-au fost de folos. Multumesc anticipat pentru un like/share/+1.

 

 







Optiuni penru infiintarea unei firme – Cuprins

De ce este nevoie de infiintarea unei firme?
Optiuni
Persoana Fizica Autorizata (PFA)
Intreprinderea Individuala (II)
Intreprindere Familiala (IF)
Societate in Nume Colectiv (SNC)
Societate cu Raspundere Limitata (SRL)
Societate pe Actiuni (SA)
Societate in Comandita Simpla (SCS)
Societate in Comandita pe Actiuni (SCA)








De ce este nevoie de infiintarea unei firme?
Poate ti-ai pus vreodata intrebarea de ce este nevoie de infiintarea unei firme? Fara asa ceva nu se poate? De ce atatea PFA, SRL si SA si altele? Cei din vechi timpuri nu mai aveau firma si nu s-a intamplat nimic din cauza asta!

Da, asa e, cei din trecut nu sufereau prea tare pentru ca nu aveau firma si faceau afaceri fara probleme. Insa aveau niste reguli, nescrise mai intai, e adevarat. Niste reguli care trebuiau sa faca din afaceri un joc corect. Un joc in care cei ce investeau bani sa aibe oarece asigurari ca ii vor primi, iar cei care gestionau banii altora, ca trebuie sa o faca cu buna credinta. Iar la finalul jocului sa iasa, pe cat posibil, toti in castig.

Regulile au evoluat in timp si au la baza un principiu: atat timp cat risti banii tai poti sa faci ce doresti. Insa daca risti banii altora trebuie sa accepti niste limitari. Acest principiu se aplica cu o anumita ordine: intai sunt protejati cei mai slabi apoi cei mai puternici: intai angajatii tai apoi partenerii tai de afaceri, de la care cumperi si carora le vinzi, apoi cei cu care te asociezi in afacere. Tu esti ultimul.

La urma a aparut si statul, ca arbitru, care garanteaza ca poate sa puna in aplicare aceste reguli. Si ca sa fie totul clar acestea au fost scrise. Si pentru ca jocul fara arbitru ar fi un haos existenta sa este considerata absolut necesara. Si, drept urmare, el este primul protejat.

Asta inseamna firma: un set de reguli care garanteaza intreprinzatorilor un joc corect.
Inapoi la cuprins







Optiuni
La inceputuri, existau doar intreprinzatorii care jucau acest joc garantand cu tot ce aveau. Acest tip de jucator exista si acum, la noi in tara, ca optiuni de infiintare a unei firme:

  • Persoana Fizica Autorizata (PFA)
  • Intreprindere Individuala (II)
  • Intreprindere Familiala (IF)

Ulterior, pentru a mai atenua din duritatea jocului, a facilita unirea fortelor si a da curaj mai multora sa intre in joc spre castigul general, a fost inventata firma sau societatea cu mai multe moduri de asociere si asumare a riscurilor.

In principiu firma este tot un jucator in acest joc care respecta regulile, insa fictiv, creat din vointa altor persoane. Are insa mai multe limitari, in functie de banii cui ii risca, si este judecat dupa reguli la fel ca un intreprinzator persoana reala. Diferenta mare intre o persoana reala si alta fictiva e ca pe a doua o poti lichida insa pe prima nu. Optiunile de infiintare a unei firme, pentru de astfel de jucatori, in tara noastra sunt:

  • Societate in Nume Colectiv (SNC)
  • Societate cu Raspundere Limitata (SRL)
  • Societate in Comandita Simpla (SCS)
  • Societate pe Actiuni (SA)
  • Societate in Comandita pe Actiuni (SCA)

Si acum sa luam fiecare optiune pe rand.


Inapoi la cuprins







Persoana Fizica Autorizata (PFA)

Persoana Fizica Autorizata (PFA) este cel mai simplu si vechi rol din joc. In acesta optiune de infiintare a unei firme,tu esti patron (dar poti sa angajezi si alte persoane), tu conduci si tot tu si muncesti. Trebuie doar sa dai statului ce-i al lui si pentru asta trebuie sa tii niste evidente simple ale banilor care intra si ies din buzunarul tau. In fata celorlalti raspunzi cu toata averea daca gresesti, asa ca nu te intreaba nimeni cum ii folosesti. Viata unui PFA incepe din vointa unei persoane si se termina tot prin vointa sau alte evenimente ce fac imposibila continuarea activitatii (deces, etc)
Inapoi la cuprins







Intreprinderea Individuala (II)

Intreprinderea individuala (II) aproape se confunda cu PFA-ul, nu exista mari diferente: aceeasi raspundere in fata statului sau a celorlalti participanti la joc. Singurele diferente sunt legate de activitatile ce sunt permise II si ma refer la profesiile liberale. In plus activitatea unei II poate fi continuata de mostenitori in cazul in care cel care a infiintat-o decedeaza. Si cam atat.
Inapoi la cuprins







Intreprindere Familiala (IF)

In cazul infiintarii intreprinderii Familiale (IF) avem de a face cu prima forma de asociere. Aceasta asociere este limitata la membri familiei pana la afinii de gradul 4. Membrii familiei pot fi ori persoana obisnuita ori formele de organizare precedente. Membrii familiei pun totul in comun si raspund cu tot ce au in fata celorlalti. Relatia dintre membrii de familie nu este reglementata intr-un fel. IF are limitari privind domeniul de activitate – nu are voie sa activeze in profesii liberale sau alte domenii specificate in legi speciale. In mod particular, toti participantii la IF nu sunt angajati ci membri cu drepturi egale.
Inapoi la cuprins







Societate in Nume Colectiv (SNC)

Pentru prima data, cand infiintam o firma ca Societate in Nume Colectiv (SNC), avem de aface cu o persoana fictiva, aparte de persoanele reale. Aceasta forma de organizare are similaritati cu IF in sensul ca vorbim de o asociere de mai multi oameni si de raspundere nelimitata in fata celorlalti jucatori. Insa, pentru prima data, asocierea este persoana distincta si are avere proprie. Tot pentru prima data apare posibilitatea ca cei care se asociaza sa nu mai aiba putere egala cand se decide ceva. Legiuitorul lasa la latitudinea asociatilor daca fac un contract scris care sa reglementeze relatiile dintre asociati iar numarul acestora este limitat.
Inapoi la cuprins







Societate cu Raspundere Limitata (SRL)

Este, de departe cea mai utilizata optiune de infiintare a unei firme. Societatea cu Raspundere Limitata (SRL) se aseamana cu SNC-ul insa apare pentru prima data raspunderea limitata a asociatilor. Adica, dupa ce asociatii pun la dispozitie firmei ce au promis, nu mai au nici o obligatie sau risc. Insa aceasta raspundere limitata vine la pachet cu limitari. Asociatii pot primi din banii firmei abia dupa ce exista suficiente asigurari ca interesele celorlalti nu sunt prejudiciate. Avem mai multe hartii de completat, contabilitatea se tine in partida dubla. Relatiile dintre asociati sunt acum reglementate de un contract. Acesta poate sa nu existe daca avem un singur asociat.
Inapoi la cuprins







Societate pe Actiuni (SA)

Societatea pe Actiuni (SA) se aseamana cu SRL-ul insa acum apare un lucru nou: asociatii, acum actionari, intra si ies din firma dupa cum doresc. In cazul SRL-ului, decizia de a primi un asociat se lua prin acordul celorlalti asociati cu un anumit procent. Aceasta facilitate dispare acum. Alta particularitate este ca actionarii (echivalentul asociatilor) sunt din ce in ce mai separati de conducerea firmei. Insa, pentru ca oricine sa poata cumpara sau vinde actiuni, este nevoie de asigurari suplimentare. Trebuie sa fii constient ca, atunci cand optezi pentru infiintarea acestui tip de firma, vei avea noi controale cum ar fi reglementari interne ale firmei, auditul,etc. pentru protectia drepturilor actionarilor.
Inapoi la cuprins







Societate in Comandita Simpla (SCS)

Societatea in Comandita Simpla (SCS) este un soi de SRL cu influente de SNC. Noutatea, pentru aceasta optiune, apare la nivelul celor ce se asociaza: avem doua tipuri de asociati. Unii, numiti comanditati, care conduc firma si pentru acest lucru (sa zicem pentru responsabilizare) primesc beneficii dar raspund si cu toata averea fata de ceilalti jucatori. Altii, numiti comanditari, nu conduc insa primesc beneficii si nu raspund cu toata averea ci numai cu ce au contribuit.
Inapoi la cuprins







Societate in Comandita pe Actiuni (SCA)

Nu difera cu mult fata de un SCS doar ca in acest caz nu avem o combinatie de SRL si SNC ci de SA si SNC. Asociatii se numesc acum actionari si sunt tot impartiti in doua : comanditatii, care au beneficii si puterea dar si raspundere nelimitata, si comanditarii care participa doar la beneficii dar au raspundere limitata. In plus, limitarile care se aplica la SA se aplica si la SCA.
Inapoi la cuprins
Acum ca stii care sunt participantii la joc, alege cu grija optiunea de firma care vrei sa o infiintezi, in functie de rolul pe care doresti sa il joci! Pentru ca iti poate aduce profituri majore dar si pierderi ruinatoare. Nu intra in joc daca nu intelegi toate regulile (fie ca e vorba de contracte, salarii, taxe, contabilitate sau alte informatii). In caz ca simti ca iti scapa ceva informeaza-te sa intreaba pe cei care stiu (contabil, avocat), datorita meseriei lor, aceste reguli.

Scop, precizări şi limitări

Am scris acest articol pentru cei care încep o afacere şi au de făcut câteva alegeri. Îmi propun să explic, cu cuvinte cât mai simple, celor la început de drum câteva concepte şi informaţii de bază ca să ia deciziile în cunoştinţă de cauză.

Nu am scris acest articol pentru profesionişti în contabilitate sau fiscalitate. Nu am folosit definiţii corecte şi citate din lege. Nu pretind că am acoperit toate speţele posibile. Asta pentru că am dorit ca articolul să semene cât mai mult cu un sfat pe care îl dă cineva unui prieten de-al său.
Contabil Bucureşti - impozit pe venit sau impozit pe profit
Mulţumesc dinainte celor care mă vor ajuta să corectez eventuale erori sau îmi vor da sugestii de cum să îmbunătăţesc articolul.

Articol publicat in 2012. Atentie, este posibil ca intre timp legea sa se fi schimbat.

Articolul are doar caracter informativ şi nu atrage în nici un fel răspunderea noastră faţă de cei care îl citesc.

Cuprins

Ce este un impozit?
Cum se calculeaza un impozit?
Ce optiuni aveti?
Ce avantaje si dezavantaje aveti pentru fiecare optiune?
Se poate trece de la impozit pe venit la impozit pe profit si invers?
Ce trebuie luat in calcul cand va alegeti optiunea?

Ce este un impozit?

Impozitul este obligaţia de a da statului o parte a averii (sursa de câştig sau bun) fără a primi nimic în schimb în mod direct.
Inapoi la cuprins

Cum se calculeaza un impozit?

Impozitul se exprima fie ca o suma fixa fie ca un procent ce se aplica unei baze impozabile. In cazul nostru baza impozabila este venitul sau profitul. De aici si denumirea de impozit pe venit sau impozit pe profit.

Procentele care se aplica la baza impozabila sunt de 3% in cazul venitului sau de 16% in cazul profitului.
Inapoi la cuprins

Ce optiuni aveti?

In cazul in care nu sunteti microintreprindere nu exista decat o singura optiune – plata impozitului pe profit.

Insa daca sunteti microintreprindere aveti doua optiuni:

  • sa platiti impozit pe venit (3%) sau
  • sa platiti impozit pe profit (16%)

Ce este o microintreprindere?

Microintreprinderea este o companie care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

  • este persoana juridica romana
  • are o cifra de afaceri mai mica de 100.000 EUR
  • are cel putin 1 salariat si cel mult 9 salariati
  • realizeaza venituri din diferite activitati altele decat cele din domeniul bancar, asigurari si reasigurari, piata de capital, jocuri de noroc sau consultanta si management
  • printre detinatorii capitalului social nu trebuie sa fie statul sau autoritati locale

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

V-ar putea interesa si: TVA la incasare sau la facturare
Inapoi la cuprins

Ce avantaje si dezavantaje aveti pentru fiecare optiune?

Daca alegeti optiunea impozit pe venit aveti:

Avantaje

  • aceasta optiune va minimizeaza impozitul daca aveti o profitabilitate mare (peste 18.75% inainte de impozit)
  • costul cu contabilitatea este mai mic
  • daca optiunea nu e convenabila puteti oricand sa treceti la impozit pe profit

Dezavantaje

  • chiar daca sunteti pe pierdere platiti impozit
  • daca ati avut pierderi in anii anteriori nu le puteti folosi pentru a va diminua impozitul

Daca alegeti optiunea impozit pe profit avem:

Avantaje

  • aceasta optiune va minimizeaza impozitul daca aveti o profitabilitate mica (sub 18.75% inainte de impozit)
  • daca nu aveti profit nu platiti impozit
  • puteti sa va reduceti profitul impozabil cu pierderile din anii anteriori reducand astfel impozitul

Dezavantaje

  • costul cu contabilitatea este mai mare intrucat necesita mai mult efort si mai multe cunostinte
  • odata aleasa aceasta optiune nu mai puteti trece la impozit pe venit

Inapoi la cuprins

Se poate trece de la impozit pe venit la impozit pe profit si invers?

De la impozit pe venit puteti trece oricand la impozit pe profit insa aceasta trecere se poate face o singura data. Tot la impozit pe profit veti trece automat daca nu mai indepliniti macar una din conditiile necesare pentru a plati impozit pe venit.

De la impozit pe profit nu se poate trece la impozit pe venit.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

V-ar putea interesa si: TVA la incasare sau la facturare
Inapoi la cuprins

Ce trebuie luat in calcul cand va alegeti optiunea?

1. Profitabilitatea.

Daca din 100 de lei vanzari va ramane un profit mai mare de 18.75 lei inainte de impozitare este mai convenabil impozitul pe venit. Daca nu impozitul pe profit este optiunea corecta. Ar fi bine insa ca profitul inainte de impozitare sa fie mai mare de 18.75 – sa zicem 20 – pentru ca profitabilitatea poate fluctua.

Mai trebuie sa luati in calcul ca pe masura ce o afacere creste marjele de profitabilitate tind sa scada.

Mic exemplu:

Sa presupunem ca sunteti un intreprinzator care ati vandut produse de 100 de lei. Costul cu forta de munca este de 30 de lei iar materialele au costat 40 de lei.

Impozitul pe venit = 100 * 3% = 3 lei

Impozitul pe profit = (100 -30 -40) * 16% = 4.8 lei

Cea mai buna optiune este impozitul pe venit.

Sa presupunem ca sunteti acelasi intreprinzator care ati vandut produse de 100 de lei. Costul cu forta de munca este de 40 de lei iar materialele au costat 50 de lei.

Impozitul pe venit = 100 * 3% = 3 lei

Impozitul pe profit = (100 – 40 – 50) * 16% = 1.6 lei

Cea mai buna optiune este impozitul pe profit.

2. Timpul.

Este bine sa luati in calcul o perioada de timp mai indelungata. Daca investiti pe o perioada mai lunga se poate sa previzionati pierderi la inceput caz incare este mai rentabil impozitul pe profit.

Mic exemplu:

Sa presupunem ca sunteti un intreprinzator care isi propune sa vanda in primul an de 100 de lei, in al doilea de 300 de lei. Profitul in primul an este 20 de lei iar in anul doi de 30 de lei.

Daca luam in calcul doar primul an avem:

Impozit pe venit = 100 * 3% = 3 lei

Impozitul pe profit = 20 * 16% = 3.2 lei

Cea mai buna solutie este impozitul pe venit.

Daca luam in calcul doi ani avem:

Impozit pe venit = 100 * 3% + 300 * 3% = 12 lei

Impozitul pe profit = 20 * 16% + 30 * 16% = 8 lei

Cea mai buna solutie este acum impozitul pe profit.

3. Valoarea investitiei.

Daca investiti masiv in mijloace fixe, cladiri, etc care pot fi amortizate este mai bine sa considerati impozitul pe profit.

Mic exemplu:

Sunteti un intreprinzator care isi propune sa faca vanzari de 100 de lei si va avea cheltuieli cu forta de munca de 30 de lei si cu materialele de 40 de lei fara alte investitii amortizabile. Astfel avem:

Impozit pe venit = 100 * 3% = 3 lei

Impozit pe profit = (100 – 30 -40) * 16% = 4.8 lei

Cea mai buna solutie este impozitul pe venit.

Daca avem si investitii – sa zicem de 100 de lei – care le vom amortiza in 5 ani vom avea o cheltuiala in plus de 100/5= 20. Atunci avem:

Impozit pe venit = 100 * 3% = 3 lei

Impozit pe profit = (100 – 30 -40 – 20) * 16% = 1.6 lei

Cea mai buna solutie este acum impozitul pe profit.

4. Optiunea de trecere de la impozit pe venit la impozit pe profit

Tineti cont ca puteti trece la impozitul pe profit daca in viitor se dovedeste ca impozitul pe venit nu mai este potrivit pentru firma dvs. Dar daca ati ales impozitul pe profit revenirea la impozitul pe venit nu mai este posibila chiar daca indepliniti conditiile.

 

La finalul acestui articol aveti idee ce inseamna impozitul si ce trebuie sa aveti in vedere cand luati decizia. Probabil, raspunsul este aproape.
Inapoi la cuprins
Insa, daca doriti un raspuns personalizat la cazul dvs si sunteti interesati de o colaborare cu noi va rugam sa ne contactati folosind acest formular de contact.

Votati-ne daca v-a placut acest articol!

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

V-ar putea interesa si: TVA la incasare sau la facturare


Scop, precizari si limitari

Am scris acest articol pentru cei care incep o afacere si au de facut cateva alegeri. Imi propun sa explic, cu cuvinte cat mai simple, celor la inceput de drum cateva concepte si informatii de baza ca sa ia deciziile in cunostinta de cauza.

Serban Accounting - Platitor sau neplătitor de TVA

Serban Accounting – Platitor sau neplătitor de TVA

Nu am scris acest articol pentru profesionisti in contabilitate sau fiscalitate. Nu am folosit definitii corecte si citate din lege. Nu pretind ca am acoperit toate spetele posibile. Asta pentru ca am dorit ca articolul sa semene cat mai mult cu un sfat pe care il da cineva unui prieten de-al sau.

Multumesc dinainte celor care ma vor ajuta sa corectez eventuale erori sau imi vor da sugestii de cum sa imbunatatesc articolul.

Articolul a fost publicat in 2012. Este posibil ca intre timp legea sa se fi modificat!

Articolul are doar caracter informativ si nu atrage in nici un fel raspunderea noastra fata de cei care il citesc.

Cuprins

Ce este TVA-ul?
Cum se calculeaza TVA-ul?
Care este procentul sau cota de TVA ?
Cat TVA trebuie sa virez statului ?
Ce inseamna platitor de TVA ?
Asta inseamna ca toate afacerile sunt platitori de TVA ?
Ce optiuni am ?
Care sunt avantajele si dezavantajele fiecarei optiuni ?
Pot sa imi schimb optiunea in timpul anului ?
Ce criterii trebuie sa am in vedere cand imi aleg optiunea ?

Ce este TVA-ul?

TVA-ul este un impozit pe consum. Un impozit pe care statul il pretinde de la cumparator de fiecare data cand acesta achizitioneaza un bun sau serviciu. Acest impozit este inclus in pretul final pe care il plateste cumparatorul. Vanzatorul, care primeste acest pret, colecteaza si TVA-ul si il vireaza apoi statului.

Citeste si: TVA la incasare sau la facturare
Inapoi la cuprins

Cum se calculeaza TVA-ul?

TVA-ul se calculeaza ca un procent sau cota (reglementat prin lege) inmultit cu pretul cerut de cumparator. TVA-ul astfel calculat se adauga pretului cerut de cumparator si astfel rezulta pretul final.
Inapoi la cuprins

Care este procentul sau cota de TVA ?

Cota standard de TVA pentru marea majoritate a bunurilor si serviciilor este de 24%. Insa pentru anumite bunuri si servicii se percepe o cota redusa de 9%, 5% sau chiar 0%.
Inapoi la cuprins

Cat TVA trebuie sa virez statului ?

Citind raspunsul la prima intrebare vanzatorul isi pune doua intrebari de bun-simt : Trebuie sa virez tot TVA-ul care il colectez de la client catre stat ? Si TVA-ul pe care il platesc eu cand imi cumpar materiile prime sau marfurile reprezinta pentru mine un cost ? In acest caz, daca o marfa trece prin mai multi intermediari, statul va colecta TVA poate mai mult decat face produsul in sine…

Ei bine, nu este asa. TVA-ul pe care il platiti dvs pentru materiile prime sau marfurile cumparate nu trebuie sa constituie un cost. Va trebui sa tineti (sau mai bine zis contabilul dvs va trebui sa tina) o evidenta separata a TVA-ului platit cand achizitionati materii prime sau marfuri precum si o evidenta a TVA-ului pe care il colectati atunci cand vindeti produsul final clientilor dvs. Va trebui sa virati statului doar diferenta dintre cele doua TVA-uri : cel colectat si cel platit.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!
Inapoi la cuprins

Ce inseamna platitor de TVA ?

Platitor de TVA este practic orice persoana care cumpara bunuri si servicii, pentru care se colecteaza TVA, cu intentia de a le consuma. Insa nu asta inseamna in acceptiunea statului platitor de TVA. In acceptiunea statului platitor de TVA este orice afacere care are obligatia sa tina evidenta separata a TVA-ului colectat sau platit.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!
Inapoi la cuprins

Asta inseamna ca toate afacerile sunt platitori de TVA ?

Nu chiar. Statul face cateva exceptii, daca sunt indeplinite anumite conditii, de la principiul de mai sus din motive de bun simt : fie pentru ca in unele cazuri costurile pe care le are cu evidenta TVA-ului intrec sumele colectate ca TVA, fie ca doreste sa nu puna o presiune suplimentara pe lichiditatile micilor afaceri sugrumandu-le din fasa.
Inapoi la cuprins

Ce optiuni am ?

Aveti, asadar, astfel doua optiuni la momentul in care demarati o afacere :
-sa va declarati neplatitor de TVA daca preconizati o cifra de afaceri mai mica de 35.000 EUR
-sa va declarati platitor de TVA

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Citeste si TVA la incasare sau la facturare
Inapoi la cuprins

Care sunt avantajele si dezavantajele fiecarei optiuni ?

In cazul in care optati pentru prima varianta – neplatitor de TVA- aveti urmatoarele

-avantaje :

-produsul sau serviciul dvs devine mai ieftin cu valoarea TVA-ului. In cazul in care vindeti totusi la acelasi pret cu care vand si platitorii de TVA veti avea marja de profit mai mare

-scapati de obligatia evidentierii TVA-ului precum si de depunerea declaratiilor aferente. Adica un costul cu contabilitatea va fi mai mic

-nu veti avea controale privind TVA din partea autoritatilor

-dezavantaje :

-la bunurile si serviciile achizitionate nu veti putea deduce TVA, acesta devenind pentru dvs cun cost suplimentar fata de platitorii de TVA

-clientii dvs nu vor putea sa deduca TVA, acest lucru putand fi un impediment major

-in cazul in care, in timpul anului, cifra dvs de afaceri trece de plafonul stabilit de lege veti deveni automat platitor de TVA. Va trebui sa va inregistrati ca platitor de TVA si sa virati TVA-ul aferent intregului an. In plus, daca in viitor cifra dvs de afaceri scade sub plafon veti ramane platitor de TVA nu veti mai putea trece la optiunea neplatitor de TVA.

 

In cazul in care optati pentru a doua varianta – platitor de TVA- avantajele primei variante devin dezavantaje si viceversa. Deci aveti urmatoarele :
-avantaje :

-la bunurile si serviciile achizitionate veti putea deduce TVA. Trebuie sa spunem ca in cazul unui volum mare de achizitii acest avantaj devine foarte important

-dezavantaje :

-produsul sau serviciul dvs devine mai scump cu valoarea TVA-ului.

-aveti de obligatia evidentierii TVA-ului precum si de depunerea declaratiilor aferente. Adica un cost cu contabilitatea va fi mai mare

-veti avea controale privind TVA din partea autoritatilor. In caz de nereguli amenzile, dobanzile si penalitatile pot fi usturatoare

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Inapoi la cuprins

Pot sa imi schimb optiunea in timpul anului ?

Se poate insa depinde de cum vreti faceti schimbarea. Mai concret:

  • daca vreti sa va schimbati din neplatitor de TVA in platitor de TVA puteti sa o faceti oricand in timpul anului
  • daca vreti sa va schimbati din platitor de TVA in neplatitor de TVA puteti sa o faceti intre 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale folosite, doar daca in anul precedent nu ati avut cifra de afaceri mai mare de 35.000 EUR si nu ati depasit acest plafon pentru anul in curs, calculat proportional cu perioada scursa de la inceputul anului.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Inapoi la cuprins

Ce criterii trebuie sa am in vedere cand imi aleg optiunea ?

- Clientii platitori sau neplatitori de TVA. Daca majoritatea cifrei dvs de afaceri e realizata de clienti neplatitori de TVA ar trebui sa optati si dvs pentru neplatitor de TVA. Daca insa sunt platitori de TVA ar trebui sa fiti si dvs platitor de TVA. Faptul ca ei nu pot deduce TVA s-ar putea sa ii indrepte spre alt furnizor in defavoarea dvs.
- Furnizorii platitori sau neplatitori de TVA. Daca majoritatea sunt neplatitori de TVA nu are importanta pentru ce optati. Insa daca sunt platitori de TVA ar trebui sa fiti si dvs platitor de TVA. Ar fi pacat sa puteti sa va deduceti TVA si sa nu o faceti din cauza unei optiuni gresite
- Domeniul de activitate al afacerii dvs. Unele domenii beneficiaza de o cota de TVA redusa, altele sunt exceptate. In acest caz ar fi mai avantajos sa optati pentru platitor de TVA pt ca veti colecta mai putin TVA (sau poate deloc) insa veti putea sa deduceti TVA-ul platit.
- Cifra de Afaceri prognozata. Daca estimarile dvs arata ca in timpul anului nu veti depasi 35.000 EUR cifra de afaceri este mai avantajos sa optati pentru neplatitor de TVA. Atentie cand va faceti estimarea sa nu fiti chiar la limita. Daca sunteti chiar la limita o simpla fluctuatie a cursului de schimb va poate transforma din neplatitor in platitor de TVA
- Volumul de achizitii pe care il faceti la debutul afacerii. Daca aveti achizitii mari la inceput ( fie investitii, fie capital de lucru pentru stocuri si credit comercial) e bine sa optati pentru platitor de TVA. In asa fel veti incepe sa platiti TVA abia dupa ce TVA-ul colectat il va intrece pe cel platit.
- Marja de profit. Daca aveti marja de profit mare ar fi mai bine sa optati pentru neplatitor de TVA. Insa acest lucru trebuie sa il corelati cu cifra de afaceri pentru ca de la 35.000 EUR nu mai aveti posibilitatea sa optati.
- Vanzarea la export. Daca majoritatea cifrei dvs de afaceri este facuta prin export cel mai bine ar fi sa optati pentru platitor de TVA. Cei care fac export nu colecteaza TVA insa au dreptul sa il deduca.
Inapoi la cuprins
La finalul acestui articol probabil ca tot nu aveti raspunsul la intrebarea din titlu. Insa acum aveti idee ce inseamna TVA-ul si ce trebuie sa aveti in vedere cand luati decizia. Probabil, raspunsul nu este prea departe.

Insa, daca doriti un raspuns personalizat la cazul dvs si sunteti interesati de o colaborare cu noi va rugam sa ne contactati folosind acest formular de contact.

Informeaza-te despre serviciile noastre de contabilitate si taxe. Sau cere o oferta!

Alt articol in legatura cu TVA: TVA la incasare sau la facturare?

Votati-ne daca v-a placut acest articol!

 


%d bloggers like this: